آموزش استفاده از آمارگیر

بروز شده در: 2021-11-15

  استات باکس   یک سرویس آمارگیر وبلاگ و وب سایت ایرانی می باشد که به شما این اجازه را می دهد به تعداد نامحدود سایت ها و وبلاگ های خود را اضافه کرده و ترافیک و بازدیدکننده های آنها را ردیابی کنید. آمار و ارقام هر سایت و وبلاگ توسط فیلترهای مختلفی مانند منبع ورود بازدیدکننده، ترافیک هر صفحه از سایت، موبایل و مرورگر و اندازه صفحه کاربر، قاره و کشور و شهر بازدیدکننده و... قابل تفکیک بوده و همچنین قابلیت آمار زنده و لحظه ای به شما این امکان را می دهد تا به صورت آنی کاربران و تعداد بازدیدکننده های سایت های خود را مشاهده کنید.

در اینجا چندین مرحله ساده و تصویری به شما ارائه کرده ایم که بتوانید به راحتی استفاده از استات فاکس را آغاز کنید. بطور خلاصه استفاده از استات فاکس ترفند خاصی نداشته و پیش نیاز آن عضویت و داشتن حساب کاربری است. سپس سایت خود را اضافه کرده و کد آمارگیر ارائه شده را در قالب سایتتان قرار دهید. اکنون به طور دقیق تر و همراه با تصویر به شما آموزش خواهیم داد، پس با استات فاکس همراه باشید.


1. عضویت، ورود یا فراموشی رمزعبور حساب

مهم ترین قدم، عضویت یا وارد شدن به حساب کاربری است. اگر در بخش پنل استات فاکس عضو نشده اید، از بخش فرم عضویت استفاده کرده و با وارد کردن یک نام دلخواه (فارسی یا انگلیسی)، یک ایمیل (حتما ایمیل واقعی خودتان باشد)، رمزعبور (یک رمزعبور را در هر دو فیلد وارد کنید)، سپس شرایط استفاده و حریم خصوصی را مطالعه نموده و تیک مربوط به آن را بزنید، اکنون عضویت خود را کامل کنید. اگر در مرحله بعد از شما خواسته شد تا ایمیل خود را فعال کنید، به صندوق ورودی ایمیل خود مراجعه کنید و لینکی که برایتان ارسال شده را کلیک کنید.

عضویت : مرحله اول

اگر قبلا عضو شده اید، از فرم ورود به حساب استفاده کرده و ایمیل و رمزعبورتان را وارد کنید تا وارد حساب خودتان شوید.

اگر رمزعبور حساب خود را فراموش کرده اید، از فرم فراموشی رمزعبور استفاده کنید. در این صفحه آدرس ایمیلی که برای ساخت حساب کاربری استفاده کرده اید را وارد نمایید. استات فاکس یک پیام حاوی لینک بازیابی رمزعبور به همین آدرس ایمیل برایتان ارسال خواهد کرد که خواهید توانست نسبت به تغییر رمزعبور حساب خود اقدام کنید و وارد حساب کاربری خود شوید.


2. اضافه کردن سایت یا وبلاگ جدید

پس از ورود به پنل استات فاکس، مانند تصویر زیر روی کلید "اضافه کردن سایت جدید" کلیک کنید.

مرحله دوم

در صفحه باز شده همانند تصویر زیر باید آدرس سایت یا وبلاگ یا ساب دامین مورد نظرتان را وارد کنید. سپس حریم خصوصی آمار خودتان را تعیین کنید و در صورت نیاز یک رمزعبور به آن بدهید تا آمار و ارقام این سایت تنها توسط وارد نمودن رمزعبور نمایش داده شود. بخش های دیگر را در صورت نیاز تکمیل کنید (اختیاری هستند)، و کدی که در انتهای این صفحه قرار دارد را در بین تگ <head> یا <body> سایت یا وبلاگ خودتان قرار دهید تا بتواند ترافیک سایت شما را شناسایی کند.

مرحله سوم

استثناء کردن پارامترها:

در صورتی که تمایل ندارید ترافیک مربوط به بعضی از لینک های دارای پارامترخاص به طور مثال لینک هایی به صورت https://statfox.ir/?ref=domain شناسایی شوند و در پنل اماری سایتتان لحاظ شوند، می توانید در فیلد استثنا کردن پارامترهای لینک مانند تصویر بالا، هر کدام را در یک خط وارد نمایید تا ترافیک صفحاتی که دارای این پارامترها هستند، داخل استات فاکس ثبت نشوند و کد آمارگیر نیز در این صفحات عمل نکند.

استثناء کردن آی پی:

اگر تمایل ندارید آمار بازدید مربوط به خودتان توسط استات فاکس محاسبه و شناسایی شود، کافیست آی پی خودتان یا مدیران دیگر سایت و وبلاگتان را در این قسمت وارد کنید (هر آی پی در هر خط). این عمل باعث خواهد شد بازدیدهایی که خودتان از صفحات سایتتان انجام می دهید وارد آمار و ارقام سایتتان نشود و آمار دقیقی از ترافیک واقعی سایتتان داشته باشید.

کد آمارگیر:

مهم ترین بخش، استفاده صحیح از کد آمارگیر است. کد آمارگیر باید در بالای سایت بین تگ های <head> و </head> قرار داشته باشد و یا بین تگ های <body> تا </body> قالب. در صورت استفاده اشتباه این کد یا استفاده نکردن از این کد در سایت، ترافیک های سایتتان ردیابی و شناسایی نخواهد شد و آمار و ارقامی در پنل استات فاکس برایتان نمایش داده نخواهد شد. بنابراین در قرار گیری صحیح این کد دقت فرمائید.

در وبلاگ ها:

برای قرار دادن کد آمارگیر در وبلاگ ها، از پنل مدیریت وبلاگ خود، وارد بخش "ویرایش کد قالب" شوید. همان صفحه ای که بتوانید در کدهای قالبتان تغییراتی ایجاد کنید. برای مثال در بلاگفا از ستون کناری پنل مدیریت، روی "تنظیمات و دیگر امکانات" کلیک کنید، در صفحه باز شده لینک "ویرایش قالب وبلاگ" را کلیک کنید تا صفحه ای مانند زیر برایتان باز شود. سپس کدی که در انتهای صفحه افزودن سایت جدید در استات فاکس به شما داده شده را مطابق تصویر زیر، زیر کد head قرار دهید و قالب را ذخیره کنید. کار تمام است! از این پس برای دیدن آمار بازدید وبلاگ خود به پنل خودتان در استات فاکس مراجعه کنید.

آمارگیر

در وب سایت ها:

در وب سایت های حرفه ای مانند وردپرس، جوملا و سایر اسکریپت ها، باید فایل مربوط به قالب سایت خودتان را پیدا کنید و کد آمارگیر را در فایل مربوط به هیدر - Header قالب قرار دهید. در قالب های وردپرسی عموما فایلی به نام header.php در پوشه قالب وجود دارد که می توانید کد آمارگیر را در آنجا وارد کنید. در صورتی که در قرار دادن کد مشکل داشتید، از فرم تماس با ما درخواست کنید.


4. پنل آماری سایت یا وبلاگ

پس از اینکه توسط مرحله قبل، سایت یا وبلاگ خود را اضافه کردید، اکنون برای سایت اضافه شده یک پنل مانند تصویر زیر پیش روی شما خواهد بود:

مرحله چهارم

در تصویر بالا، به صورت یک نوار گزینه های زیر را مشاهده می کنید که فیلترهای تفکیک بازدیدکننده های سایتتان هستند و می توانید از آنها برای بررسی دقیق تر استفاده کنید.

  • آمار زنده: با کلیک روی این گزینه، ترافیک لحظه ای سایتتان را مشاهده خواهید کرد. کاربرانی که درحال حاضر در سایتتان حضور دارند طی یک دقیقه محاسبه خواهند شد. بازدیدکننده های آنلاین و آمار و ارقام مربوط به این بازدیدکنندگان در این بخش در دسترس شما خواهد بود. در این بخش در صورتی که بازدیدکننده ای وارد سایتتان شود در کمتر از 3 ثانیه شناسایی شده و در همین قسمت نمایش داده خواهد شد.
  • بررسی اجمالی: بطور پیش فرض با باز کردن پنل آمار هر سایت، این گزینه باز خواهد شد. در اینجا شما تعداد بازدیدکنندگان همان روز، تعداد دفعاتی که صفحات سایتتان بازدید شده اند، نمودار نشان دهنده این دو آمار نیز قرار گرفته است. در ادامه اطلاعاتی مربوط به صفحات محبوب، ورودی های سایت، ارجاعات، شهر و کشور و ... بازدیدکنندگان نمایش داده خواهد شد. در حالت پیش فرض، آماری که در این بخش نمایش داده می شود تنها مربوط به تاریخ امروز (از ساعت 24 تا 24 بامداد) خواهد بود. اگر قصد داشته باشید آمار تاریخ خاصی را مشاهده کنید، همانند تصویر زیر می توانید از قسمت تقویم آمار زمان خاصی را مشاهده کنید:

فیلتر آمار

  • گزینه رفتار: این گزینه شامل دو لخش "برگه ها" (تمامی صفحات سایتتان که از آن بازدید شده است به همراه امکان نمایش بیشترین محبوبیت و کمترین محبوبیت صفحات) و "صفحه فرود" (که نمایش دهنده صفحاتی است که کاربران از آن بازدید می کنند و از صفحات خارجی به آن وارد شده اند).
  • گزینه ورودی ها: این گزینه شامل بخش های "ارجاع دهنده" (سایت هایی که به سایت شما لینک داده اند و کاربران و بازدیدکنندگان از طریق کلیک روی لینک شما در سایر سایت ها وارد صفحات شما شده اند را لیست خواهد کرد)، گزینه "موتور جستجو" (که ورودی های موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ و یاهو و... به صفحات سایتتان را نشان خواهد داد)، گزینه "شبکه اجتماعی" (که ورودی های سایت شما از طریق لینک شما در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و ... را به صورت دسته بندی شده نمایش خواهد داد).

کمپین ها:

در صفحه آمار سایت، زیر مجموعه گزینه "ورودی ها" یک گزینه به نام "کمپین ها" مشاهده می کنید. این قسمت برای تفکیک کمپین های تبلیغاتی هستند که به سایت های دیگر سفارش می دهید و قصد دارید میزان ورودی هر یک از این کمپین های را به صورت جداگانه شناسایی کنید. برای تعیین کمپین ها، باید پارامتر خاصی داخل لینک هایی که در سایت های دیگر قرار می دهید وجود داشته باشد.

برای مثال فرض کنید ما قصد داریم یک لینک از سایتمان را در یک انجمن قرار دهیم و قصد داریم ورودی هایی که از این سایت وارد سایت ما می شوند را به صورت جداگانه و مشخص مشاهده کنیم و ببینیم چه مقدار بازدیدکننده از طریق این لینک و انجمن موردنظر وارد سایت ما شده اند. یا یک تبلیغات بنری به یک سایت سفارش داده ایم و قصد داریم بررسی کنیم چه میزان بازدیدکننده از طریق این بنر وارد سایت شده اند و یا لینک سایتمان را در شبکه های اجتماعی و یا اپلیکیشن ها و نوتیفیکیشن ها قرار داده ایم و می خواهیم میزان اثربخشی این تبلیغات و لینک ها را مشاهده کنیم. ما باید پارامتر کمپین به همراه نام مشخص را برای لینکی که در تبلیغات قرار می دهیم تعریف کنیم. پارامتر کمپین و نام آن به این صورت است: 

  https://statfox.ir/?utm_campaign=StatFox  

بخش اول آن آدرس سایت است، در قسمت بعدی پارامتر ?utm_campaign پارامتر عمومی تعریف یک کمپین است و بجای StatFox می توانیم نام آن انجمن یا هر نام دلخواهی را وارد کنیم (کلمه فارسی هم می توانید استفاده کنید ولی برای عملکرد بهتر کمپین ها بهتر است عبارات انگلیسی استفاده کنید). هر آمار و ورودی از طریق این لینک کمپین، در گزینه "ورودی ها > کمپین ها" لیست خواهد شد. ما سه کلمه کمپین را بطور آزمایشی امتحان کردیم که نمونه آمار ثبت شده برای این کمپین ها را مشاهده می کنید:

صفحه کمپین ها

  • گزینه جغرافیایی: این گزینه شامل زیرمجموعه هایی مانند "قاره" (جهت تفکیک ترافیک سایت بر اساس قاره ها)، و "کشورها" (تفکیک آمار بر اساس کشورها به همراه نمایش روی نقشه)، و "شهرها" (جهت تفکیک آمار بر اساس شهرها به تعداد محدود)، و "زبان ها". در بخش زبان ها، باید دقت داشته باشید اگر سایت شما چندزبانه است و در تگ html سایتتان پارامتر lang تعریف می شود، هر زبان از سایتتان به صورت مجزا ترافیک آن محاسبه شده و در این بخش قابل مشاهده خواهد بود. برای مثال زبان fa و en یا fr (به ترتیب فارسی، انگلیسی، فرانسوی) که در تگ html وارد می شوند هر کدام آمار بازدیدکننده ها را به صورت تفکیک شده در اختیار شما قرار خواهند داد.
  • گزینه تکنولوژی: این گزینه برای تفکیک بازدیدکننده ها بر اساس سخت افزار و نرم افزار استفاده می شود. این بخش شامل زیرمجموعه هایی مانند "سیستم عامل" (جهت تفکیک بازدیدکننده ها بر اساس سیستم عامل ویندوز، لینوکس، مک، اندروید، iOS و ... است)، و "مرورگر" (جهت تفکیک بازدیدکننده ها بر اساس مرورگرهای استفاده شده برای مشاهده سایت شما مثل گوگل کروم، فایرفاکس، فایرفاکس موبایل، اینترنت اکسپلورر، مایکروسافت اج و ...)، و "اندازه صفحه نمایش" (جهت تفکیک ترافیک ها بر اساس اندازه صفحه نمایش دستگاه کاربر که سایت شما را مشاهده می کند مثلا 1920×1080 و ...)، و "دستگاه" (جهت تفکیک بازدیدکننده ها بر اساس دسکتاپ یا کامپیوترشخصی و یا موبایل ها و تبلت ها).
  • گزینه آخر، رویدادها است. این گزینه به علت تخصصی تر و حرفه ای تر بودن، به صورت جداگانه در بخش بعدی توضیح داده شده است. لطفا مطالعه فرمایید.

گزینه رویدادها

این گزینه به شما قابلیت شمارش موارد خاص را می دهد. برای مثال می توانید تعداد دفعات کلیک روی یک لینک را اندازه گیری کنید و در پنل آمار > گزینه رویدادها اطلاعات کامل آن را مشاهده کنید. برای استفاده از این گزینه، در مرحله اول نیاز دارید کد مربوط به رویداد خاص خود را تولید کنید. اگر به گزینه رویدادها مراجعه کنید، همانند تصویر زیر می توانید می توانید کد تابع جاوا اسکریپت رویدادها را دریافت کنید:

کد رویدادها

از این بخش یک تابع جاوا اسکریپت به دست خواهید آورد که از آن باید برای تعریف کدهای جاوا اسکریپت مخصوص به فعالیت های مدنظرتان استفاده کنید. برای مثال می توانید از دستورات onLoad استفاده کنید تا تابع در صفحات خاصی به محض باز شدن صفحه اجرا شود و شمارش خاصی را انجام دهد، یا این تابع را به صورت OnClick برای یک کلید خاصی استفاده کنید (مانند کلید دانلود یک نرم افزار یا محصول) که بتواند تعداد کلیک های آن لینک را محاسبه کند. تمامی این موارد به شما بستگی دارد و باید برای این قسمت و استفاده از قابلیت های رویدادها، کمی کدنویسی انجام دهید. اما در ادامه روش رایج شمارش تعداد کلیک روی لینک خاصی را که عموما از آن استفاده می شود را با ذکر چندین نمونه کد آموزش داده ایم.

یکی از بهترین و سریع ترین روش های استفاده از رویداد، استفاده از دستور OnClick روی لینک ها است. این بخش برای محاسبه چه چیزهایی مناسب است؟

  1. تعداد کلیک روی تبلیغات متنی یا بنری سایت های دیگر
  2. تعداد کلیک روی لینک دانلود یک محصول خاص
  3. تعداد کلیک روی لینک دانلود فایل های داخل سایت (به شرطی که بتوانید برای هر لینک یک عنوان اختصاصی داشته باشید)
  4. تعداد کلیک روی لینک های حمایت مالی (امکان تعیین میزان و واحد شمارش نیز وجود دارد که می تواند هر کلیک را به فلان مبلغ و واحد تومان یا ریال و ... در پنل شما نمایش دهد)
  5. و لینک هایی که مایل باشید تعداد کلیک روی آن را مشاهده کنید

نحوه انجام کار:

روش استفاده از رویدادها بسیار آسان است و باید کد HTML مربوط به لینک ها را ویرایش کنید. ما قبلا برای شما تعدادی کد نمونه انجام اینکار را در GitHub اضافه کرده ایم که می توانید از لینک زیر مشاهده کنید:

نمونه های کد رویداد HTML برای Onclick در گیت هاب

در نهایت در صفحه رویدادها می توانید تعداد کلیک هر لینک موردنظر را به این صورت مشاهده کنید. با واحدها و پیکربندی های دلخواه:

نمونه صفحه رویدادها


5. ویرایش سایت ها پس از اضافه شدن

بعد از اینکه یک سایت یا وبلاگ را به پنل خود اضافه کردید، می توانید اطلاعاتی مانند حریم خصوصی دسترسی به صفحات آمار، پارامترها، آی پی ها، رمزعبور دسترسی به آمار و ... را ویرایش کنید. برای اینکار مانند تصویر زیر، زمانی که وارد پنل سایت موردنظر شده اید، با کلیک روی آیکن سه نقطه و گزینه "ویرایش" وارد صفحه ویرایش شوید.

ویرایش سایت


6. ویرایش و تنظیمات حساب کاربری

برای دسترسی به جزئیات مربوط به حساب کاربری خود، مانند تغییر رمزعبور، تغییر موقعیت زمانی، مشاهده پلن فعلی، مشاهده فاکتورها و پرداخت های انجام شده قبلی، تغییر نام، API و یا حذف کامل حساب کاربری و اطلاعات آن همانند تصویر زیر از ستون سمت راست، روی تصویر پروفایل یا لینک "حساب کاربری" کلیک کنید. صفحه ای همانند تصویر زیر برایتان باز خواهد شد که تمامی موارد مذکور در این بخش در دسترس شماست.

تنظیمات حساب کاربری


7. خرید پلن اشتراک جدید

در صورتی که سایت پرترافیکی دارید و پلن رایگان جوابگوی نیاز شما نیست، می توانید نسبت به خرید و ارتقاء پلن عضویت خود اقدام کنید. برای مشاهده پلن های اشتراک روی این لینک کلیک کنید و یا در صفحه اصلی داشبورد خود در پنل استات فاکس، کنار لینک اضافه کردن سایت جدید، لینک مربوط به پلن ها وجود دارد. با ورود به صفحه پلن ها، با صفحه ای مانند تصویر زیر رو به رو خواهید شد:

صفحه اصلی پلن ها

  1. شماره اول در تصویر بالا، نوار انتخاب پلن است. دایره مشخص شده را به سمت چپ و راست بکشید تا پلن ها تغییر کنند. با تغییر هر پلن، تعداد بازدید مجاز ماهانه و مبلغ آن پلن نیز در بالای نوار تغییر خواهد کرد. میزان بازدیدی که نیاز دارید را از این قسمت انتخاب کنید.
  2. شماره دوم در تصویر بالا مربوط به انتخاب دوره پرداخت پلن است. اگر تمایل دارید مبلغ کمتر اما به صورت ماهانه پرداخت کنید، در بخش شماره دو، می توانید گزینه ماهانه را انتخاب کنید. یا اگر تمایل دارید اشتراک سالانه تهیه کنید، می توانید با انتخاب گزینه سالانه، از تخفیف قابل توجهی نیز برخوردار شوید.
  3. در نهایت با انتخاب دقیق پلن خود می توانید گزینه 3 که "اشتراک" است را انتخاب کنید. با کلیک روی این کلید به صفحه پرداخت منتقل خواهید شد.

پس از انتخاب پلن، به صفحه تسویه حساب منتقل خواهید شد. صفحه ای که همانند تصویر زیر پیش روی شما خواهد بود:

صفحه تسویه حساب

  1. ابتدا در بخش مشخص شده با شماره 1 روی تصویر، نوع پرداخت ترجیحی خود را انتخاب کنید. اگر توان پرداخت آنلاین با درگاه واسط زرین پال را ندارید، می توانید از گزینه پرداخت کارت به کارت استفاده کنید. در این روش شما باید مبلغ دقیق پلن را که در سمت چپ نوشته شده است به اطلاعات ارائه شده در گزینه کارت به کارت، واریز نمایید. در این نوع پرداخت، کدی قرار داده شده که باید آن را در توضیحات پرداخت وارد کنید و آن کد را در جایی یادداشت کنید. رسید پرداخت را از طریق فرم تماس با ما برای ما ارسال نمایید تا در کمتر از 3 ساعت پرداخت و خرید پلن شما تکمیل گردد. یا با استفاده از پرداخت آنلاین، به صورت آنی بعد از پرداخت مبلغ، اشتراک خود را فعال کنید.
  2. در قسمت شماره 2، اطلاعات صورتحساب خود را وارد کنید. این اطلاعات زمانی که برای اولین بار پرداخت انجام دهید، ذخیره خواهد شد و در دفعات آتی نیاز به ورود مجدد نیست و این اطلاعات در سرور استات فاکس ذخیره خواهد شد.
  3. پس از وارد نمودن اطلاعات دقیق، با کلیک روی گزینه "پرداخت فلان مبلغ" مانند شماره 3 تصویر بالا، سفارش پلن خود را تکمیل کنید. اگر روش پرداخت آنلاین را انتخاب کرده باشید، با کلیک روی این گزینه به صفحه پرداخت آنلاین تحت نظر شاپرک و درگاه واسط زرین پال منتقل خواهید شد.